www.pasterzeforum.pl » EDUKACJA - wiedzieć więcej » ZWIERZĘTA, PRAWO A ŚWIADOMOŚĆ SPOŁECZNA (Moderator: Julian)
 » Prawo - Interwencyjne odebranie psa

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


© 2017 Fundacja Pasterze. Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu

Autor Wątek: Prawo - Interwencyjne odebranie psa  (Przeczytany 4092 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Agnieszka

  • Wolontariusz
  • *****
  • Wiadomości: 844
Prawo - Interwencyjne odebranie psa
« dnia: Lipiec 11, 2012, 20:11:50 pm »
Art. 7 ust. 3. W przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu lub zdrowiu, policjant, strażnik gminny lub upoważniony przedstawiciel organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, odbiera mu zwierzę, zawiadamiając o tym niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia

Jest to bardzo ważna zmiana w ustawie o ochronie zwierząt. Dotychczas, bowiem odebranie zwierzęcia w trybie art. 7 ust. 3 mogło nastąpić jedynie w przypadku, gdy dalsze jego pozostawanie u dotychczasowego właściciela zagrażało jego życiu. Obecnie także zagrożenie dla zdrowia zwierzęcia jest podstawą do interwencyjnego odebrania psa w trybie natychmiastowym.

Do natychmiastowego odebrania zwierzęcia dochodzi, kiedy zostaje naruszony Art. 6 ust 2, który mówi, jakie czyny uznane są za znęcanie nad zwierzętami (o tym pisaliśmy w osobnym wątku). Warto jednak wiedzieć, że interwencyjne odebranie zwierzęcia, nie oznacza jego odbioru na stałe, na zawsze. Art. 7 ust. 1 mówi, kiedy może dojść do tzw. czasowego odebrania zwierzęcia (gdyż o tym czy zwierzę zostanie odebrane na stałe decyduje sąd, chyba, że właściciel lub opiekun zrzekną się praw do zwierzęcia)

Odebranie zwierzęcia następuje na podstawie decyzji wójta (burmistrza, prezydenta miasta), po uzyskaniu informacji od Policji, straży gminnej, lekarza weterynarii lub upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym celem jest działanie na rzecz ochrony zdrowia. (Art. 7 ust.1 i ust. 1a).

Naszym obowiązkiem jest zgłaszanie wszelkich zadłużyć niehumanitarnego traktowania zwierząt. Jednak, pies na łańcuchu, w kojcu to za mało, nasza opinia – słowa tez mogą być niewystarczające, dlatego należy pamiętać o zebraniu dowodów, – czyli jeśli widzimy, ze dochodzi do łamania przepisów, zróbmy zdjęcia, dokonajmy oceny sytuacji, zbierzmy oświadczenia świadków. Im dowodów będzie więcej tym mamy większe szanse, aby sprawca został ukarany.

Niestety pies na łańcuchu, w małym kojcu to często za mało (ustawa nie określa wielkości kojca). Serce boli, jednak w sprawach sądowych potrzebne są fakty, inaczej nasze słowa spotkają się ze słowami opiekuna, właściciela psa, który im zaprzeczy.

Choć nie mamy uprawnień do wejścia na posesje gdzie widzimy, że łamane są prawa zwierząt, to jednak powinniśmy zgłosić się to Policji, straży gminnej powołując się na Art. 6 ust 2 a w przypadku zwierząt bezdomnych, porzuconych takie zgłoszenie kierować do Urzędu Miasta i gminy, najczęściej do działu ochrony zwierząt.

Po dokonaniu interwencyjnego odebrania zwierzęcia, jego dotychczasowy opiekun, właściciel może odwołać się od decyzji, o której wyżej mowa, ma na to jednak 3 dni, może tez dojść do zwrotu zwierzęcia, jeżeli sąd w trybie art. 35 ust 3 nie orzeknie przepadku zwierzęcia lub postepowanie karne zostanie umorzone.

Tak, więc dalszy los takich zwierząt jest uzależniony od decyzji sądu i do momentu rozstrzygnięcia sprawy w sądzie o adopcji nie ma mowy, a wszelkie zabiegi weterynaryjne wymagają zgody władz miasta.

Kolejną bardzo ważną kwestią podczas interwencji jest, że nie można dokonać interwencji wskazując, że zaopiekujemy się jednym tylko psem np. berneńczykiem. Jeśli dochodzi do interwencji musimy mieć na uwadze wszystkie psy, co, do których nieprzestrzegane są przepisy o ochronie zwierząt

Odebrane zwierzęta, po interwencji mają być przekazane (Art. 7 ust 1) schronisku, gospodarstwu rolnemu wskazanemu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jeżeli jest to zwierzę gospodarskie, lub ogrodowi zoologicznemu lub schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę, wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych lub utrzymywane w ogrodach zoologicznych pod warunkiem wyrażenia przez ww. instytucje zgody na jego przyjęcie !!!.

I najwięcej problemów może pojawić się na tym etapie, gdyż koszty transportu, utrzymania, leczenia odebranego zwierzęcia ma pokryć właściciel lub opiekun (Art. 7 ust. 4), jednak w praktyce często ich egzekwowanie graniczy z niemożliwością, a schroniska – instytucje pro zwierzęce często nie posiadają wolnych środków i tu tak ważna nasza pomoc w dofinansowywaniu działań organizacji prozwierzęcych.

Podsumowując, ustawa rozszerzyła zapis, kiedy może dojść do interwencyjnego odebrania zwierzęcia, sprecyzowała definicje w zakresie znęcania się nad zwierzętami, rozszerzyła odpowiedzialność gmin w zakresie pomocy zwierzętom bezdomnym(to zostanie opisane w osobnym wątku), jednak zabrakło przepisów o finansowaniu działań, – co wywołuje obawy a w konsekwencji stanowi barierę skutecznego działania ze strony organizacji, których celem jest niesienie pomocy.

Sąd dokonuje oceny i może orzec:
• Przepadek zwierzęcia, jeżeli sprawca jest jego właścicielem.
• Zakaz posiadania zwierząt od roku do lat 10; zakaz orzeka się w latach.
• Kary finansowe w wysokości od 500 zł do 100 000 zł na cel związany z ochroną zwierząt, wskazany przez sąd
• Zakaz wykonywania określonego zawodu, prowadzenia określonej działalności lub wykonywania czynności wymagających zezwolenia, które są związane z wykorzystywaniem zwierząt lub oddziaływaniem na nie, a także może orzec przepadek narzędzi lub przedmiotów służących do popełnienia przestępstwa oraz przedmiotów pochodzących z przestępstwa.


 



Estalia by Smf Personal